Sinds 1980

Als eerstejaars student aan de HTS autotechniek kreeg Jan Beekmans in 1980 het verzoek van een kennis om een Trike te ontwerpen op basis van een Volkswagen kever motor. Gedurende de uitvoering van die opdracht ontstond het idee om op de tekeningen het logo  "JBDesign" te gebruiken. Al snel volgden er meer opdrachten, bijvoorbeeld voor het ontwerpen van expansie uitlaten voor tweetakt race-motoren.

Tijdens zijn studie ging Jan al snel gebruik maken van computers voor het maken van technische berekeningen en tekeningen op basis daarvan. Dat was in die tijd (1982) nog niet zo gebruikelijk, en er was nog geen standaard design-software beschikbaar. 

 

Na het afronden van zijn studie ging Jan in 1984 werken bij het Research Centrum van DAF trucks in Eindhoven, en verdween het werken als zelfstandige op de achtergrond,  

 

Voor zijn werk bij DAF trucks , en later bij Autobus fabrieken Berkhof en Bova, kreeg Jan steeds vaker te maken met Inkoop (..als inkoopmanager voor de Berkhof groep..) en met  Logistiek (.. als Logistiek manager bij Bova..).

In de periode van 2000 tot 2004 heeft Jan een technologie overdracht project voor Bova uitgevoerd in China. Daarbij was Jan aangesteld als General manager van de fabriek in China , en was hij verantwoordelijk voor alle aspecten van de technologie overdracht en het operationeel maken van de nieuwe autobus fabriek in China.

 

Na het succesvol afronden van die technologie overdracht In 2004 ontstond de mogelijkheid om fulltime te gaan werken als zelfstandig ondernemer. 

Al snel kreeg Jan het verzoek om zijn ontwerpen ook te laten produceren in lagelonen landen en af te leveren bij de klanten aan huis in Nederland en andere EU landen , in die tijd was dat met name in China omdat Jan daar van 2000 tot 2004 een flink netwerk van leveranciers en producenten had opgebouwd. Maar ook in andere landen zoals India, Maleisie , VAE (Dubai) , Thailand, Filippijnen.. enz. hebben we opdrachten uitgevoerd.

 

Vanaf 2006 begon Jan ook Interim opdrachten aan te nemen bij bedrijven zoals bij Nedtrain in Tilburg als interim productie manager en bij Vogel's in Eindhoven als interim strategisch inkoper.

Om meerdere projecten tegelijkertijd uit te kunnen voeren heeft JBD een netwerk opgebouwd van Freelance designers en managers die in drukke periodes werkzaamheden over kunnen nemen van Jan.  Drie van die freelancers werken "full time" voor JBD, dat zijn een engineer die gespecialiseerd is in Solid Works , een administratief medewerker met een Bsc Business Administration en een logistieke assistent die gespecialiseerd is in internationale verschepingen en alles wat daarbij komt kijken.

 

De Corona pandemie was een eye opener voor wat betreft het gemak van remote werken.

Voor die tijd gingen we eigenlijk altijd bij de klanten langs voor een kennismakingsgesprek en meestal ook voor het uitvoeren van de opdrachten. Dat was in de Corona periode vaak niet mogelijk waardoor we veel ervaring hebben opgebouwd met werken op afstand. Dit doen we hoofdzakellijk met software zoals MS Teams en Skype voor besprekingen, en we gebruiken bij voorkeur Fusion360 om samen met de klant aan ontwerpen te werken zonder dat tekening bestanden telkens heen en weer gestuurd moeten worden.

Voor Logistieke ondersteuning op afstand zijn programma's zoals Microsoft Dynamics prima geschikt. Natuurlijk gaan we nog steeds bij klanten langs als dat nodig is voor het uitvoeren van de opdracht, met name Interim management vereist vaak aanwezigheid ter plaatse. 

 

Tegenwoordig is JBD Remote een technisch adviesbureau gevestigd in Nuenen, Nederland. Met een team van creatieve en ervaren professionals streven we ernaar om onze klanten te ondersteunen bij het behalen van hun doelen. Onze aanpak is persoonlijk, resultaatgericht en gericht op het leveren van toegevoegde waarde.

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb